Konferencja „Dom i tradycje” na Zamku Piastowskim za nami
Powitania gości dokonali prezes Stowarzyszenia Rodzin Zastępczych „Przyjazny Dom” - Irma Kruppa oraz dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Raciborzu - Henryk Hildebrand a otwarcia konferencji dokonał wicestarosta raciborski - Marek Kurpis. Konferencję poprzedziło przedstawienie pt.: „Jak to u nas dawniej bywało” w wykonaniu dzieci ze Stowarzyszenia „Przyjazny Dom”. Następnie uczestnicy wysłuchali szereg interesujących prelekcji, które wygłosili:
- „Tradycja ważnym elementem naszego życia” – dyr. Zespołu Szkół w Krzanowicach, dr Kornelia Lach, która od lat prowadzi zajęcia z edukacji regionalnej wg własnego programu autorskiego „Dziedzictwo kulturowe w regionie”. Aktywnie działa w Sekcji Folklorystycznej. W 2006 r. zorganizowała międzynarodowe warsztaty dydaktyczne dotyczące popularyzowania wiedzy o regionie. Jako badacz pogranicza polsko-czeskiego prowadziła pionierskie badania zachowanej tu kultury morawskiej, dokonała rejestru dawnych i współczesnych wierzeń, zwyczajów i obrzędów. Za całokształt swej pracy zawodowej otrzymała medal Komisji Edukacji Narodowej (2005 r.);
- „Dwie tradycje, jedna rodzina” – mgr Danuta Hryniewicz - wieloletni dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu socjoterapii i oligofrenopedagogiki. Od lat pracuje z rodzinami zastępczymi i dziećmi w nich przebywającymi, prowadzi warsztaty, treningi, terapię ze szczególnym naciskiem na problemy będące efektem zaburzeń więzi i urazów, grupy wsparcia. Współpracuje z ROPS w Katowicach, uczelniami wyższymi oraz organizacjami pozarządowymi. Autorka m.in. książki „Specyfika pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom z FAS”, „Korzenie zaburzeń”;
- „Kultywując zwyczaje i tradycje, kształtujemy wartości” - mgr Dorota Krężlewicz – Skorbot, dyrektor Zespołu Placówek Socjoterapeutycznych w Kłodzku. Z zawodu polonistka i instruktor teatralny, resocjalizator dzieci młodzieży, certyfikowany tutor w ogólnopolskim projekcie „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole” realizowanego przez Towarzystwo Edukacji Otwartej, nauczyciel dyplomowany ze stażem pracy pedagogicznej 25 lat w szkołach ogólnodostępnych różnych typów (podstawowe, gimnazja, licea, w tym w latach 1997-2001 – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 6 w Kłodzku);
- „W poszukiwaniu własnej drogi” - świadectwo rodziny zastępczej Krystiana Bieniek.
Fot. Grzegorz Piszczan